תוכנית קשת לגיל הרך

תוכנית מאושרת ע"י משרד החינוך, מספר תוכנית – 11392

על התוכנית בגני הילדים:

פעילות תיאטרון חוויתית המשלבת שירים, סיפורים ופעילות משחקית. הילדים יכירו את החברה החדשה שלהם – קשת, שתגיע אליהם לגן ותבקש מהם שיעזרו לה להבין – מדוע נצבעה בצבעים שונים "מכף רגל ועד ראש"?

צבעי הקשת מבטאים את התחושות שהיא חשה בעקבות הרגשות העולים בה. לדוגמא – כשקשת כועסת היא מרגישה איך העיניים מתכווצות, הידיים נסגרות לאגרופים ולפתע פתאום היא נצבעת באדום!

רציונאל - ילדי הגן בעלי הידע:

 ילדי הגן נושאים בתפקיד חשוב כבעלי ידע שתפקידם לעזור לקשת להבין מה עובר עליה ולתמוך בה במציאת דרכים להתמודדות.

יחד עם קשת ילמדו ילדי הגן בדרך חווייתית על הרגשות השונים, על הקשר בין התחושות העולות בגופם לבין הרגשות ועל פתרונות אפשריים שיוכלו לעזור להם להתגבר על מצבים רגשיים לא נעימים. 

בפעילות החינוכית "קשת" בידי הילדים הכוח לעזור לבובה קשת במציאת דרכים יעילות להתמודדות עם קונפליקטים רגשיים וחברתיים ועל-ידי כך לעזור לעצמם!

רציונאל - ילדי הגן בעלי הידע:

ילדי הגן נושאים בתפקיד חשוב – הם צריכים לעזור לקשת להבין את מה שעובר עליה ולעזור לה במציאת דרכים להתמודדות. יחד עם קשת ילמדו ילדי הגן בדרך חווייתית על הרגשות השונים, על הקשר בין התחושות העולות בי בגוף לבין הרגשות ועל פתרונות אפשריים שיוכלו לעזור לי להתגבר על מצבים רגשיים לא נעימים. 

בפעילות החינוכית "קשת" אנו נותנים לילדים את הכוח להשתתף כבעלי ידע שמובילים את קשת ללמידה רגשית ולמציאת דרכים יעילות להתמודדות עם קונפליקטים רגשיים וחברתיים.

מידע כללי:

הפעילות כוללת בין שלושה-לששה מפגשים (תלוי בהחלטת המזמין) העוסקים ברגשות שונים, בערך החברות ובפתרון קונפליקטים בגן הילדים ובבית.

המפגשים עם קשת מתקיימים לרוב בהפרש של שבוע.

אורך הצגה כ-40 דק'.

מטרת התכנית: 

שכלול השפה הרגשית בגיל הרך, מתן כלים לפתרון קונפליקטים, פיתוח חוסן רגשי ומיצוב אקלים מיטבי בגן הילדים. התוכנית מבוססת על מודל SEL – למידה רגשית-חברתית

אבני דרך:

  •  התנעה ופיתוח מודעות רגשית בגן הילדים (אישית ובין-אישית) 
  • ליווי ותמיכה של הצוות החינוכי לשכלול השיח הרגשי בגן 
  • מיצוב אקלים מיטבי בגן הילדים 
  • עבודה על פרויקט גני לשיתוף תוצרי התוכנית

נושאים מרכזיים:

  • הכרות עם קשת הרגשות שלנו: שיום הרגשות שלנו 
  • הכרה בחיבור שעולה בין התחושות הפיזיות בגוף לבין הרגש שעולה בנו 
  • מתן כלים לילדי הגן ולצוות החינוכי להתמודדות עם קשיים ואתגרים רגשיים 
  • ארגז כלים להמשך עבודה של הגננת ברוח תוכנית קשת – למידה מבוססת רגש:
  • מערך עבודה לגננת: תוכנית כלל גנית, תוכנית לעבודה בקבוצות קטנות 
  • קלפי מעגלי ק.ש.ת לעבודה חינוכית ערכית בגן, מערך הפעלות יצירה 
  • פינת ק.ש.ת הרגשות – מרחב גישור ושיום רגשי ופתרון קונפליקטים בגן
  • ליווי מקצועי למנהלות הגן ותמיכה בהטמעת התכנית הגנית

נושאים מרכזיים:

  • הכרות עם קשת הרגשות שלנו: שיום הרגשות שלנו 
  • הכרה בחיבור שעולה בין התחושות הפיזיות בגוף לבין הרגש שעולה בנו 
  • מתן כלים לילדי הגן ולצוות החינוכי להתמודדות עם קשיים ואתגרים רגשיים 
  • ארגז כלים להמשך עבודה של הגננת ברוח תוכנית קשת – למידה מבוססת רגש:
  • מערך עבודה לגננת: תוכנית כלל גנית, תוכנית לעבודה בקבוצות קטנות 
  • קלפי מעגלי ק.ש.ת לעבודה חינוכית ערכית בגן, מערך הפעלות יצירה 
  • פינת ק.ש.ת הרגשות – מרחב גישור ושיום רגשי ופתרון קונפליקטים בגן
  • ליווי מקצועי למנהלות הגן ותמיכה בהטמעת התכנית הגנית

תוצאות מצופות לתוכנית קשת:

  • שכלול השיח הרגשי בגן לפיתרון קונפליקטים 
  • פיתוח מיומנויות חברתיות וכישורי חיים 
  • פיתוח תחושת מסוגלות וחוסן פנימי 
  • יצירת מרחב לביטוי עצמי 
  • העצמה של כל משתתפי התוכנית